یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۱۱:۵۰ترجمه و تالیف: سعید صیادی

با ارسال نامه‌ای برای رئیس جمهور آمریکا
صدها دانشمند خواستار توقف حفاری در قطب شمال شدند

باشگاه خبری فراساحل: در حدود 400 دانشمند از طرف 13 کشور جهان نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از، باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواسته شده است که طرح فروش امتیاز قراردادهای حفاری در آب‌های قطبی اقیانوس منجمد شمالی را از مرحله بعدی اعطای امتیاز میادین نفتی به شرکت‌های نفتی خارج نماید؛ درخواستی که در صورت قبول آن امکان حفاری در قطب شمال در آینده‌ای نزدیک غیر ممکن خواهد شد. 


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از گزارش منتشر شده ازطرف سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، در این نامه که توسط دانشمندان برجسته قطب شمال، زیست شناسان ممتاز دریایی، متخصصان نامدار آب وهوا و یکی از اعضاء سابق دولت اوباما به امضاء رسیده، آمده است: مساله گرم شدن کره زمین با سوختن نفت در اقیانوس منجمد شمالی  با شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.


گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا در حالی منتشر می‌شود که روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی در همین خصوص آورده است: نامه مذکور شامل گزارشاتی است که از ثبت جدید رکورد گرما و سرعت ذوب یخ‌ها حکایت دارد؛ رکوردی که دانشمندان جهان و امضاء کنندگان این نامه را حیرت زده کرده است.


بنابراین گزارش نووک، پایتخت کشور گرینلند، در هفته گذشته دمایی گرم‌تر از نیویرک سیتی را تجربه کرد. این در حالی است که جامعه هواشناسی دانمارک نیز در گزارشی اعلام کرده است که ثبت دمای 24 درجه سانتی‌گراد دومین رکورد گرما از ماه آوریل تا کنون است و این به معنی شروع زودهنگام فصل ذوب یخ‌ها است. بنابر این گزارش ثبت دمای 24 درجه سانتی گراد در نووک نه تنها دانشمندان، بلکه هر کسی که با موقعیت جغرافیایی کشور گرینلند آشنا باشد را حیرت زده می‌کند.


اما در همین خصوص سایت خبری مارین تکنولوژی (Marine Technology) نیز در گزارش خود با اشاره به اینکه امضاء کنندگان این نامه خواهان این هستند که اجازه هیچ نوع فعالیت اکتشاف و بهره برداری نفتی و گازی نبایستی در دریاهای چوکچی و بوفورت در آینده نزدیک صورت بگیرد، می‌افزاید: طبق برنامه ریزی صورت گرفته توسط دولت فدرال آمریکا برای فروش بلوک‌های جدید نفتی در اقیانوس منجمد شمالی که از سال 2017 تا 2022 بطول خواهد انجامید، شرکت‌های نفتی قادر خواهند بود که از سال 2017 تا 2020 در دریای بوفورت و تا سال 2022 در دریای چوکچی اقدام به جستجوی میادین نفت و گاز نمایند.


در ادامه این نامه همچنین با اشاره به اینکه مناطق قطبی نقشی حیاتی در چرخه جوی کره زمین ایفا می‌کنند، آمده است: قطب منزلگاهی پرطراوت و چالاک برای اجتماعاتی از مردمان بومی است، محل زندگی آبزیانی است که هم اکنون نیز در خطر انقراض هستند؛ آبزیانی همچون نهنگ بولگا، شیرهای دریایی و فوک‌ها که نماد حیات وحش محسوب می‌شوند و نمادهایی که در هیچ جای دیگری در ایالات متحده آمریکا یافت نمی‌شوند.


دانشمندان در این نامه همچنین با ابراز نگرانی از اینکه سرزمین‌های قطبی عمیقا تحت تاثیر تغییرات جوی کره زمین قرار گرفته هشدار داده‌اند که آب شدن یخ‌ها، اسیدی شدن آب اقیانوس منجمد شمالی و افزایش دسترسی و تردد برای صنایعی که تهدیدات جدیی را متوجه محیط زیست اقیانوس می‌نمایند از جمله مواردی هستند که این منطقه را بشدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار داده‌اند.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل، درخواست دانشمندان جهانی از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای صدور دستور تعلیق فعالیت شرکت‌های نفتی در اقیانوس منجمد شمالی در حالی صورت می‌گیرد که در میان کلیه شرکت‌های نفتی جهان، شرکت شل بیشترین تاکید را مبنی بر فعالیت‌های بهره برداری از اقیانوس منجمد شمالی داشته است؛ این در حالی است که انجمن "صلح سبز" که یک سازمان مردم نهاد (NGO) مدافع محیط زیست است کمپین بزرگی را در مقابله با شرکت شل برای جلوگیری از حفاری میادین جدید نفتی و گاز در قطب شمال و در مقابله با شرکت شل به راه انداخته است. البته در شرایط فعلی هر چند کاهش قیمت نفت در بازار جهانی انرژی سبب تقویت موضع مخالفان حفاری در مناطق قطبی شده است ولی وجود ذخایری بالغ بر 10 میلیارد بشکه نفت در مناطقی مانند آلاسکا، رقمی نیست که شرکت‌های بزرگ نفتی جهان بتوانند به راحتی از آن چشم پوشی نمایند.

منابع:
www.marinetechnologynews.com
www.eia.gov
www.usgs.gov
www.theguardian.com



  کد خبر : 1936
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  ترجمه و تالیف: سعید صیادی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :